tessaneut.reismee.nl

A december to remember

Het is alweer eind december. De kerstdagen zijn alweer voorbij. De kerst op het strand die ik zo graag een keer wilde meemaken is voorbij gevlogen. Momenteel zit ik in het vliegtuig terug naar huis vanaf Melbourne. Met thuis bedoel ik terug naar Sydney, maar dat begrepen jullie vast wel. De maand december was geweldig. Ik ben in de weekenden erg druk geweest en mag weer een paar gave dingen van m'n to do list wegstrepen.

Het eerste weekend van december was het sinterklaasweekend. Op die zondag deed ik mee met een oceanswimrace om Charlie, de jongste te begeleiden. Wat erop neer kwam dat ik achter hem aan moest zwemmen en de tweede helft hem moest duwen en op m'n rug moest nemen. Een vijf jarig kind op je rug in de zee zonder te zinken en ook nog is vooruit komen is best wel een uitdaging zal ik jullie vertellen. Maar super leuk om met hem te doen en Lisa was me erg dankbaar dat zij het water niet in hoefde.

Uluru: ‘de grote rode rots’ :Het weekend erop begon een dagje eerder voor mij. Op vrijdagochtend vloog ik met twee andere au pairs naar Ayers rock, het midden van Australië, zo'n drie uur vliegen. Een weekendje die grote rode rots in de outback bekijken. We waren met een tour mee en werden opgehaald bij het vliegveld. De groep bestond maar uit negen personen maar was eerlijk gezegd maar mwamwa, kon leuker eerlijk gezegd. Het vliegveld was trouwens super klein, nog kleiner dan Groningen volgens mij. De eerste dag zaten we lang in de bus en stopten we twee keer bij een benzinestation. Je kan daar uren rijden en niemand tegenkomen, er is dan ook echt bijna niks. Ik zou er echt voor geen goud willen wonen! We sliepen die nacht in tentjes vlakbij de Kings Canyon. 's Avonds nog even eten en kampvuurtje en toen snel naar bed. Om 4:30 ging namelijk de wekker om een flinke wandeling van drie uur te gaan maken. Fris en fruitig kwamen we daar aan en begonnen we aan de wandeling met zo'n twee liter water bij ons. Het moest wel zo vroeg want later op de dag is het te heet om te wandelen. Het was een super mooie wandeling en de Kings Canyon is echt prachtig. Daarna bezochten we nog wat bezienswaardigheden van de outback om eindelijk naar het hoogtepunt te gaan, Uluru. We zagen de zonsondergang waar de Ayers rock echt prachtig was en dronken champagne samen met zo'n 200 andere toeristen. Na de sunset gingen we nog naar the field of lights, in de middle of nowwhere een prachtige kunsttuin aangelegd van zo'n miljoen gekleurde lichtjes.

De volgende ochtend ging de wekker alweer om 3:30. Weer fris en fruitig begon ik de nieuwe dag in de woestijn. We wandelden om de Ayers rock heen terwijl de zon opkwam. Tenslotte bezochten we nog het Aboriginals bezoekerscentrum waar we wat leerden over de oudste stammen die daar nog steeds leven. Enkele Aboriginals hebben we ook gezien tijdens het bezoek aan de rock. Ze hebben een bijzonder geloof vind ik zelf. Zo zijn er speciale man en vrouw kanten van de Uluru en mogen ze elkaars kant niet zien. Ook zien er mythen over de rock waarvan ik niet weet of ik het allemaal moet geloven. Na dit alles gingen we moe maar voldoen terug naar het vliegveld. In het vliegveld alvast wat uurtjes slaap ingehaald want het was een druk maar vooral indrukwekkend weekend.

Ondertussen is de schoolholiday ook begonnen, de jongens hebben hier acht weken zomervakantie. Voor mij betekent dat af en toe wat meer werken en leuke dingen doen met de kids. Af en toe gaan ze een dagje op 'kamp', eigenlijk een dagbesteding zodat ik nog wel wat tijd voor mezelf heb.

Het volgende weekend bestond uit tijd doorbrengen met m'n vader. Vrijdagochtend haalde ik hem op bij het vliegtuig en in het weekend hebben we direct een hoop gedaan. Naast uiteten zijn we zaterdag naar Palm beach geweest en zondag met de Ferry naar de stad waar ik als tourguide hem de stad liet zien. Gedurende deze week deed ik tijdens mijn vrije uurtjes nog wat leuke dingen met hem. Echter als ik moest werken vermaakte hij zichzelf prima. Hij mocht George zijn mountainbike lenen en heeft Sydney en omgeving verkend op de fiets.

Melbourne: Tijdens de kerstdagen waren we in Melbourne en omgeving te vinden. De vrijdag voor kerst ging om 4 uur mijn wekker omdat we om 6 uur richting Melbourne vlogen. Daar aangekomen haalden we direct ons super luxe slaap en vervoersmiddel in een op voor de komende vijf dagen en vier nachten. Ze noemen het een campervan maar het is eigenlijk een uitgebouwde auto. Papa voelde zich direct 30 jaar jonger en een echte backpacker. We hebben super leuke dagen gehad in Melbourne en omgeving, we hebben heel veel gezien. De eerste dag hebben we door de stad geslenterd. Melbourne is zo anders als Sydney, het is een veel oudere stad met veel meer cultuur en historie. Alle toeristische plekjes hebben we gezien. Vanuit de Euroka tower (300 meter hoog) hadden we overzicht over de hele stad, deden we een rondje centrum met een super oude tram en zagen we het beroemde graffitistraatje. ’s Avonds aten we in een super schattig straatje bij een Italiaan. Daarna gingen we terug naar de camping, ehm ik bedoel parkeerplaats waar we gratis konden slapen. Precies op tijd voor een super mooie zonsondergang. By the way, dit was de enige nacht waarin we op een parkeerplaats sliepen, papa vond het toch iets te goedkoop (en eng). De volgende dag vertrokken we naar Phillip Island waar we met kerstavond genoten van duizenden pinquins die uit het water kwamen lopen. Super schattig om te zien en we zagen ze later op weg naar de auto van echt super dichtbij. Kerstochtend bezochten we op Phillip Island een super mooi strand waar we natuurlijk ook even de kerst foto’s maakten. De hoofdreden waarom ik naar Australië wilde was om een kerstfoto op het strand te kunnen maken en dat is gelukt!

De volgende ochtend begonnen we aan de Great Ocean Road. Een 240 km lange weg die langs de kust ten westen van Melbourne ligt, bekend als de mooiste route van Australië. Dit stond dan ook echt heel erg hoog op mijn lijstje en ook deze kan ik eindelijk afvinken. De beaches en ocean is echt prachtig daar en ik heb volop genoten. Ik had mijn vader eindelijk leren links rijden, ik kon er dus heerlijk naast zitten terwijl hij ons rijdende huisje reed. De week daarvoor ben ik zijn taxichauffeur geweest dus ik was blij dat we de rollen konden omdraaiend zoals we in Nederland ook altijd deden. Hij rijdt en ik zit ernaast met mijn beentjes omhoog. We zagen de bekende twaalf apostelen (waarvan er nog maar 7 over zijn haha) en wat andere prachtige natuurwonderen. De London Arch, Grotto, Appollo Bay en het Campbell national park was allemaal super mooi. Ook zagen we een koala in het wild, naja wild was hij niet, hij zat rustig in een boom. Na twee dagen Great Ocean Road sliepen we ’s avonds weer op een leuke rustige camping, aten wat in een restaurantje en gingen op tijd naar bed. Ik heb boven verwachting heerlijk geslapen in een tot auto omgetoverde hotelkamer dicht naast mijn vader.

De laatste dag reden we ’s ochtends terug richting Melbourne. We bezochten nog het schattige Brighton beach, een strand waar tig super leuke gekleurde strandhuisjes op een rijtje staan. Vervolgens vertrokken we richting het vliegveld waar we nog een paar uurtjes over hadden. Lekker wat gegeten en eindelijk de expeditie Robinson finale kunnen terugzien. Want ondanks dat ik hier ben, ben ik dat keihard blijven volgen! Het weer in Melbourne was wisselvallig, we hebben twee dagen boven de 35 graden gehad, twee dagen een heerlijke bewolking en de laatste dag regen.

Nu ben ik weer lekker thuis, ik werk deze week ochtendjes zodat ik ’s middags wat leuke dingen kan doen met mijn vader. Komend weekend vindt de jaarwisseling plaats en mag ik gaan genieten van het prachtige vuurwerk hier in Sydney. December was tot nu toe echt een topmaand en een super afsluiting op het jaar 2016. Het jaar waarin ik mijn vertrouwde leventje afsloot en een ander avontuur ben ingegaan. Een avontuur waar ik tot op de dag van vandaag nog geen dag spijt van heb gehad. Ik wens iedereen een fijne jaarwisseling en een 2017 waarin iedereen zijn dromen mag gaan najagen.

Cheers!

Tessa

p.s. Mijn 2017 begint tien uur eerder dan dat van jullie!

Reacties

Reacties

Carla

Super verslag weer Tessa. Wat een bijzonder 2016 voor jou. Ik wens je ook nog zo'n super 2017. Maar dat gaat vast lukken. Alvast een hele fijne jaarwisseling toegewenst samen met je vader. Xxx

opa en oma

Mooi geschreven Tessa. Fijn dat je zoveel tijd had voor je vader! Ik zal je nog een mailtje sturen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active