tessaneut.reismee.nl

Crossing New Zealand with our campervan

Even snel een blog over mijn eerste twee weken in Nieuw Zeeland. Op dit moment zitten we op de ferry op weg naar het zuidereiland. De afgelopen twee (en een halve) week hebben we met onze campervan het noordereiland over gecrost. De tijd vliegt echt voorbij en het is alleen maar genieten.

18 maart vlogen we vanaf Sydney naar Auckland. Daar sliepen we twee nachtjes in een hostel zodat we de stad konden verkennen. Om jullie niet te jaloers te maken zal ik in die blog ook maar wat minpuntjes noemen aan onze reis: het hostel genaamd The fat Camel. Wat een verschrikkelijk hostel. We sliepen op een kamer met een man die zo erg snurkte en het stonk in het hostel. Auckland verkenden we door middel van een fiets, heerlijk om dat weer is even te doen. We fietsten door en om de stad. Over de boulevard en op een hoge berg (mount Eden) zodat we een prachtig uitzicht over de stad hadden. De eerste week hadden we trouwens heerlijk weer. De korte broeken konden we gewoon nog aan en we genoten volop van het zonnetje. Ik ben in Auckland trouwens ook nog eventjes naar de dokter geweest. Ik had al meer dan een maand last van een vervelende verkoudheid en de neusspray ging maar niet werken. Achteraf had ik natuurlijk al veel eerder naar de dokter te moeten gaan. Ik bleek een bacterie in mijn voorhoofd te hebben en kreeg een antibioticakuurtje, de zelfde dag nog begon ik me al veel beter te voelen. Even 100 dollar afgetikt voor een tien minuten doktersbezoek, maar ach het werkte dus mij hoor je niet klagen.

Maandagochtend 10 uur konden we ons vervoersmiddel/woonkamer/keuken/slaapkamer voor de komende maand ophalen. Een prachtige lucky rental campervan, wat een plaatje. Na een instructie van 1,5 uur konden we toch echt op pad. Daar gingen we: vier meiden met hun campervan. Na een (korte) stop bij de winkels voor eten en praktische spullen konden we dan toch echt Auckland uit. Om nog eventjes verder te vertellen over onze campervan.. Ondertussen zijn we vaste klant bij de garage, omdat we hier al drie keer geweest zijn. Bezoek nummer 1 was voor de koelkast waarvan we dachten dat die niet werkte. Achteraf stond er een knopje niet aan, kan gebeuren zullen we maar zeggen. Bezoek nummer twee was een paar dagen later, het knopje van het raam was kapot en daardoor kon het raam niet op slot, best vervelend aangezien de campervan ook ons huis is. Het laatste bezoek was gisteren. ’s Ochtends hebben we al drie keer over de camping/parkeerplaatsen op zoek naar mensen met startkabels omdat de auto niet meer startte. Ondertussen ben ik professioneel auto starter met startkabels. De + moet naar de + en de – naar de – en daarna de auto starten en eventjes tien minuten laten draaien. De garage heeft ook dit voor ons gefixt en hopelijk was drie keer naar de garage genoeg. Verder doet ons waggie het prima hoor en is het best comfortabel. Ik slaap met Marieke boven en heb ongeveer dertig centimeter tot het plafond. Onder ons liggen Lisa en Lian en als we wakker worden moeten we eerst alles inklappen voordat we weer weg kunnen. Eén voor één komen we uit bed en kleden we ons om, de ander wacht buiten of voorin de auto. We slapen vaak op gratis campings en eens in de drie dagen zorgen we ervoor dat we een douche hebben. Deoderant is onze beste vriend .

Maar goed, Nieuw Zeeland is heel mooi. We genieten iedere dag van de mooie natuur die bijna iedere dag weer anders is. De tweede dag reden we naar Cape Reinga, het meest noordelijke puntje van Nieuw Zeeland. We deden hier een mooie wandeling en het was echt super mooi hier. Daarna reden we terug naar Pahia waar we een bootcruise deden door de Bay of Island. Ook echt weer super mooi en tijdens deze cruise zagen we onwijs veel dolfijnen. Deze zwommen met ons mee en sprongen steeds uit het water, echt een super gave ervaring. Na Pahia reden we door naar het Coronendel gebied waar we het hotwaterbeach bezochten. Op dit strand kon je een kuil graven waar dan warm (lees heet) water in zat. Wij waren op dat moment een beetje lui dus groeven zelf geen kuil maar lachten vriendelijk naar andere mensen die het wel deden en konden vervolgens deze kuil overnemen. Een ander hoogtepunt was Waitkato waar we in verschillende grotten gingen. We kregen een tour door deze caves en zag glowworms. In deze donkere grot zagen we allemaal kleine lichtjes wat dus glimwormpjes waren. De dag daarop was het tijd om naar de filmset van Hobbiton te gaan. De locatie waar de films van de Hobbiton en Lord of the rings is opgenomen. Ook dit was een tour, maar eigenlijk wilden we vooral een foto van de kleine schattige huisjes van de Hobbiton-inwoners. Daarna door naar Rotorua, een dorp gebouwd op vulkanische grond. Je zag overal kraters waar nog kokend water uitkwam en stoom vanaf kwam. In dit plaatsje stonk het ook overal naar rotte eieren. We gingen naar een park waar je al deze kraters kon bekijken en wat super mooi was. De meren die je hier zit hebben allemaal verschillende kleuren water door de vulkanische grond en ook de stoom die hier vanaf komt is echt indrukwekkend. In de avond deden we een tour en leerden we over de Maori’s. De oorspronkelijke inwoners van Nieuw-Zeeland, ze zijn ook wel bekend van de Haka. Als het rugbyteam van Nieuw Zeeland een wedstrijd speelt beginnen ze met de Haka. Het leukste aan de tour was dat er eten bij zat, we hebben ons helemaal volgepropt bij het buffet. Vervolgens zijn we door gereden naar Taupo, een mooie stad met het prachtige taupo meer. We sliepen deze nacht op een parkeerplaats aan het meer waar we aten met een prachtige zonsondergang. In Taupo is een indrukwekkende waterval waar we een wandeling langs deden. De volgende dag was het tijd voor een wandeling waar we al dagen naar uit keken. De Tongarario Alpine crossing. Een 19,4 kilometer lange, 7 uur durende wandeling over vulkanische grond. Ik hou niet onwijs van wandeling maar deze wandeling was echt fantastisch. Het was echt vermoeiend maar het was het zoveel waard. We klommen naar 2000 meter hoogte en het uitzicht was echt onwijs gaaf. Na de wandeling trakteerde we ons zelf maar op de mac Donalds als avondeten. Gisteren reden we naar Wellington en zagen we halverwege een windmolen staan. We reden het dorpje binnen en zagen een Nederlandse molen, winkel en restaurant. Dit maakt het reizen met de campervan zo leuk, deze spontane dingen. We aten een broodje kroket en kwijlden weg bij de Nederlandse artikelen. Helaas vonden we 9,70 dollar voor een pak de Ruijter hagelslag IETS te duur. De hoofdstad van Nieuw Zeeland is Wellington en deze stad hebben we gister bekeken.

De reis door het noordereiland zit er helaas al weer op en ik heb onwijs veel zin in het zuidereiland. De natuur in Nieuw-Zeeland is echt prachtig en heel indrukwekkend. De komende twee weken staan er nog veel dingen op het programma. De eerste twee weken was het echt nog korte broeken weer, helaas slaat dit nu een beetje om en hebben we de afgelopen dagen veel regen gehad en geven ze dit voor de komende dagen ook op. Niet echt gunstig aangezien we morgen wilden gaan kayakken bij onze Nederlandse vriend Abel Tasman in zijn park. We laten ons niet uit het veld slaan door een beetje regen. Met zijn viertjes hebben we het ontzettend naar ons zin en genieten we nog steeds van deze onwijs gave reis. Grappig is trouwens ook wel dat we toen we hier aankwamen 12 uur tijdsverschil hadden met Nederland, we zijn dus ECHT aan de andere kant van de wereld. Nadat jullie zomertijd kregen werd dit 11 uur en afgelopen weekend werd het 10 uur omdat het hier wintertijd is geworden.

Over 4 weken ben ik gewoon weer terug in Nederland en dat realiseer ik me iedere dag. Des te meer reden om iedere dag 100 % te genieten. Ik zie jullie over een paar weken in Nederland.

Heel veel liefs, Tessa xx

lina verweij

Wow Tessa wat een verhalen.
Geniet er maar lekker van.
Groetjes.

Carla

Mooi verhaal weer Tessa. Wat genieten jullie toch. Ga zo door. Voor je het weet ben je weer thuis. Xxx

Rina de Ruiter

Prachtige verhalen. Wat zullen jullie genieten. Nog veel plezier de laatste weken. Gelukkig wordt het in Nederland ook mooi weer ??

opa en oma

Mooi geschreven Tessa. Nog even genieten dan weer huiswaarts.